søndag 5. oktober 2008

Kongen har og vært Junior

Fikk en interessant mail av Olav V en dag. Under spalten Agderposten 25 år siden stod det at Magne vant juniorklassen, 15 kilometer på 59 minutter. I år vet vi ha løp på 1.59 på 25 kilometer. I mailen stiller Olav V spørsmål om kongen er på retur? Det er jo ingen tvil om at 59 minutt på 15 kilometer er betraktlig bedre enn 1.59 på 25 kilometer, men å spekulere om han er på retur vil overlate til dere folkens å bedømme. Kom igjen mann og kvendi, gi deres vurderinger om Magne er på retur eller ikke.

14 kommentarer:

Knut Olaf sa...

Jeg tror nå Magne vil vise til vinteren at motoren hans går like pålitelig år etter år som et sveitserur. Det var imidlertid urovekkende dårlig deltagelse fra Team Myhre på Fagerheikongen, skjerp dere gutter! Her var det mye dårlige unnskyldninger. Nettredaktøren feks måtte som alltid når det er en konkurranse i nærheten til Bjørnevann for å måke hyttetaket. En annen var på firmatur i Oslo. Du kunne vel i det minste deltatt på Oslo Maraton, Geir? Så det ble kun Magne og jeg, som fikk konstatert at formen var som ifjor og det samme var styrkeforholdet mellom oss. En annen vegårsheiing som har valgt å stå utenfor teamet lå lenge helt fremme i feltet, men mistet mye tid da han ble stående lenge i kø for å prøve de nye toalett-fasilitetene på toppen av Fagerhei. For egen del håper jeg resultatet kvalifiserer til å få drive lengste rute på Grønfjell på elgjakta til tirsdag, men er langt fra sikker. Vanligvis er Flaten-guttene største utfordrere, men nå er jo Svein i Colombia. Arild har vært så travelt opptatt med å forsvare boplikten at han ikke hadde tid til å delta på grensejoggen engang. Terje la imidlertid inn en meget sterk søknad med 3,25 på Oslo Maraton sist helg. Gratulerer Terje!

Olav V sa...

Istedet for å gjøre en faglig vurdering av den fremsatte problem-stillingen, så går KOL til angrep resten av teamet, samt blande inn noen interne forhold om hvem som går lengst i drevet i slekta (her kunne det vært gildt å vete hvem som bærer tyngst au),, Nei Knut Olaf, her er det smisking med kongen du bedriver, venter fortsatt på en skikkelig analyse vedr kongens utvikling.

Olav T sa...

Føler meg lite kompetent til å gjennomføre en dyp analyse av utviklingen til Magne. Jeg er jo faktisk en innflytter som ikke har bodd her all verdens år. Her er det andre som må trå til. Mon tro om ikke Ole Tom kan være rett mann her til å gi en analyse?

25 kilometer springing, Knut Olaf! Nei kroppen min er ikke laget for slikt. Da er det bedre å rake lau på toppen av taket på Bjørnevann...

Knut Olaf sa...

Hei, så du rakk hjem til jakta Olav V. Du har vel unnskyldning for ikke å ha løpt Fagerheikongen. Men jeg har ikke hørt om Reperbahn Maraton, burde du ikke heller vært i Berlin? Når det gjelder Magne så er det klart man må smiske litt, håper på en mer fri rolle i laget og at andre må ta de tyngste takene som "hjelperytter" for han til vinteren. Foreslår Olav T til den jobben, siden han er vant til å ligge klistret på ryggen og lett kan lange forsyninger. Når det gjelder Magnes sportslige utvikling så har han nok sett sine beste dager på rene sprintløp under en time og sånn, men nr 97 i Vasaloppet det er slikt jeg bare drømmer om. (har faktisk drømt om det også en gang)

Olav V sa...

Dei drømmane dine Knut Olaf, var det etter ei knallhard økt med Kongen (der du nesten fulgte) eller var det etter ein lengre periode med treningsfri,, ellers så tror jeg at jeg overelater til de med ped.sem å kommentere/tyde drømmane til ein fjordbygding.
Min deltakelse på Fagerhei, hadde nok ikkje vært noe teamet ville vært stolt av, men jeg har masse unnskyldninger hvis du vil høre.
Men elgjakt er neppe noe bra for grunnformen, mi vasser i elg (ihvertfall i våre trakter) og sitter på post eller foran et bål og eter,,men hvem ere det som bærer tyngst på Nordheia??

ole-tom sa...

Ja Magne har også vært junior. Midt på 70 tallet var han tredje reserve på Vegårsheis lag i Holmenkollstafetten. Jeg hugser også at han i langrennspöret var mest opptatt av løperen som starta halvminuttet bak.
(Spesielt hvis det var Ole Bergan eller Reidar Saga)
Magne fikk ødelagt mange løp fordi han kikka seg bak og dermed kjørte han trinsa på staven langt inn
på skia. Men nå er Magne proppfull av rutine og selvtillit og en nærmest komplett klassisk løper. Han vil nok fremdeles holde sitt imponerende nivå på lengre distanser, men resultatlistene fra bankcupen tyder på at han er blitt tregere. Og for å bli en komplett skiløper må han forbedre seg i fristil. Jeg håper Magne tar seg tid til å lage et samlealbum av sine selvkomponerte sanger etter at han har lagt skia på hylla. Han er også en konge i musikkverdenen.

Knut Olaf sa...

Det er et interessant historisk tilbakeblikk du kommer med her Ole Tom. Å se seg tilbake har han vel ikke behov for lengre, men vi kan bekrefte at han synger fortsatt. Før Vasaloppet starter det gjerne ved 5-tiden om morgenen, enda tidligere hvis han er i virkelig kanonform.
Så til Olav V. Hører dere skyter mye kalv i Nordre Ljøstad og det er vel ensbetydende med vellykket jakt for dere.
Må vel innrømme at mine eldre brødre har bært vesentlig tyngre enn meg på Nordheia, blir litt pinglete til å bære når jeg får mer enn en birken-sekk på 3,5 kg på ryggen. Men jeg skal nok løpe fra dem nå. Husker med vemod før itiden da vi gjerne avsluttet jaktdagen med kappløp fra Grønfjell og ned til Kleivann. Men det nytter ikke å få ungdommen med på slikt, de starter jo 4-hjulingene bare de skal poste 100m fra veien.

Olav V sa...

Kalv er fint kjøtt, passe små blinkar au, men viktigste er at det er rett avskyting,, men 4-hjuling på post er ulovlig, har jaktlederen mista kontrollen?? Men enig i at det interessant med litt analyser fra Ole Tom, han sitter sannsynligvis på mest historikk av dei sportsinteresserte på Heia,, så her får vi bare håpe han deler med seg, f.eks kajakk padling rundt Storøy på 70-tallet,,

Knut Olaf sa...

Det ryktes at et team medlem har skutt en stor stut igår. Gratulerer Olav! Kan vi få se et bilde her?

Olav V sa...

bilde skal bli,, men den var ikkje sååå stor, runda vel 200 kr, men tauet i talja rauk så vi skulle vege den, så har ikkje den eksakte vekta,, men det er langt unna persen, så var nok i bedre form før, ihvertfall når det gjelder elgjakt.. ellers så skal det bli godt å komme i gang med rådyrjakta nå, mindre pauser, mindre mat og meir trim,,

Olav T sa...

Flott å få deg på banen Ole Tom. Du nevner Magne og skøyting, det er noe merkelig greier. Jeg ble nemlig ganske kraftig konfrontert om akkurat dette med Magne og skøyting. I en samtale med Arild Aabø sa jeg at Magne ikke trente skøyting og dermed ikke behersket dette noe særlig. Av den grunn øynet Arild håp på årets Gautefalløp da Magne bare lå noen meter før han i sporet før skøytedelen. Arild som trener en del skøyting tenkte at det ville gå greit å hente inn en vegårsheiing som ikke kan skøyte, men dengang ei. Hvem andre enn Magne drar frem skøyteteknikken og raser ifra valldølen... Magne i et nøtteskall. Så jeg vet ikke helt om det stemmer Ole Tom. Kanskje teknikken til Magne er så som så, men vinnerviljen til Magne er vel dobbelt så stor som hos andre...

ole-tom sa...

Jeg skjønner at Olav Voie gjerne vil få offentligjort hvem som padla fortest rundt Storøy. Jeg regner med det er fra din sterke sesong i 1977:1 runde rundt Storøy 1500meter:
1 Olav Voie 9.02
2 Jens A Kroken 9.12
2 Ole Tom Kroken 9.12
4 Olaf Lindtveit 9.17

På den tida kalte vi bare Olav for Olavi Køppe (finsk allround skøyteløper) Dette navnet fikk han på Korsdalstjenna en gang vi gikk på skøyter. Ellers var det stort sett ishockeykamper vi drev med. Fast hver lørdag fra kl.9.00-til 15.45, da rakk vi akkurat tippekampen.
Det eneste jeg kan skryte av er at jeg sannsynligvis har flest noterte personlige rekorder. Jeg har alltid med meg stoppeklokka på treninger og noterer mine perser. Ca 70 forskellige på sykkel,ski,svømming,løping
(her begynner persene å bli gamle) og utfor.

odvar sa...

Hei, sitter nok på ein del nå etter hvert nærmast anekdoter om kongen i teamet dikkons. Skal se om eg ikkje kan la det dryppe litt til nå heilt ukjente episodar frå kongens tidlige karriere.(Det som for oss andre var "karrieren" er jo Magnes "tidlige karriere".)
Det var ikkje uvanlig å bli invitert med på rolig langtur, for å ende opp med hard distansetrening. Detta med formål å få testa ein konkurrents form før et viktig skauløp.
Følger med på forumet og kan evt. komme med meire pikante historier seinare knytta til kongens lange karriere som idrettsmann.

Estéban - Svein sa...

Pikante historier fra kongens karriere er mi veldig åpne for. Håper ikkje redaktøren griper inn med sensur...
Ellers har nok ikkje ting foranda seg så mye. Når kongen inviterer oss med på "rolig langtur" møter mi fortsatt opp med bange anelser...