søndag 18. januar 2009

jizerska padesatka

Etter en smertefri tur inn til Gardermoen ble det full stopp i sikkerhetskontrollen. Magne og Geir ble heldigvis stoppet og måtte gjennom gjentatte kroppsvisitasjoner før de fikk slippe igjennom. Jeg og resten av teamet ble beroliget av at det var nettopp disse to som ble stoppet, for maken til to sleipinger skal du lete lenge etter.







Her ser vi en betenkt Magne som sitter på kafe på Gardermoen, er det kroppsvisitasjonen eller løpet han tenker over, eller er det kanskje tanker om livet generelt? Uansett så ser han litt betenkt ut! Det en ellers en kan lese ut av bildet er at Elin har fått plassert "Jeg reiser aleneveska" på brystet til Magne. Det han har oppe i munnviken er ikke en dopingtablett, men en smule som forsvant like etter bildet ble tatt.





Fra tiden min som fotballspiller i Vindbjart er jeg vant til at rebellene sitter bakerst i bussen. Jakob Einar derimot vil jeg ikke akkurat kalle en rebell, men bakerst sitter han nå ihvertfall... Synes han smiler litt lurt på bildet, han vet nok at han var i form og klar til å ryste Olav V.



Måtte få med bildet av den hersens gps'en. Den var utrolig vanskelig å få til og etter flere runder rundt leiebilkvartalet i Praha fikk vi orden på den og satt kursen mot Liberec. GPS'en viste seg å være vanskelig på hele turen. Det var faktisk så ille at Knut Olaf ville med glede ha byttet den ut med Geir Bråten som kartleser.



Her er bøndene i byen på desperat leting etter rennkontoret. Rennkontoret skulle ligge på et hotell i Liberec. Vi fant hotellet men slet voldsomt med å finne rennkontoret. Gikk flere runder rundt i korridorene før vi endelig fant rennkontoret. Da var jeg en stund redd for at alt overskuddet jeg hadde opparbeidet meg tidligere uka var forsvunnet i korridorene på hotell Babylon i Liberec.






På plass på stadion lørdag formiddag. Vi skulle teste glid og heng. Selvfølgelig hadde ikke Geir gjort hjemmeleksa og vi måtte vente på at han skulle få sikla og børsta skiene. Magne står som vanlig og gliser og synger på en gammel slager, da vet vi alle at mannen er i form. Jo mer han synger jo fortere går han...

Se på denne karen! Makan til glimt i øyet. Ubarbert og klar til morgendagens renn. Han vet at når kongen fikk sendt han på høydetrening på Rauland fikk han gjort de riktige "grepene" og er klar... Klar til duellen med Jakob Einar.


Jakob Einar kjenner på spennet på skiene sine og tenker betenkt: "Har jeg for stive ski?" Kongen har til det kjedsommelig snakket om at på dette føret MÅ man ikke ha for stive ski.









Her står mannen som burde ha holdt mere kjeft og trent mer!












Her i denne bakken ble glidtestene foretatt. Hvorfor plager vi oss selv med glidtester? Det eneste vi oppnår er at vi blir usikre på valg av ski og urolige for at alle andre renner bedre osv. Uansett, vi testa glid og ble etterhvert mer eller mindre overbevist over hvilke par vi skulle gå med.



Saken er klar, det blir ikke Rossignol skiene. Det var dumt, for det er nemlig favorittparet til Geir.




















Her er hva kjøkkenet i Tsjekkia ble brukt til, nemlig smørebod. Som høflige nordmenn spurte vi i resepsjonen hvor vi kunne smøre ski? På kjøkknet svarte de... Det førte til at kjøkkengulvet på rom 24 på hotell Pytlon ble det glatteste kjøkkengulvet i hele Liberec. Det ble jo smurt utover glidpulver for over tusenlappen på det gulvet.




Her sitter gjengen i varmeteltet før start. Skiene er klare, været er kaldt og humøret svinger fra topp til bunn. Men ærlig talt, siste kveld, natt og morgen før løpet, da kommer angeren, hvorfor, hvorfor er jeg med på dette? Jeg skulle heller holdt meg til bankcupen... Det å ville seg selv så vondt... Men så er det jo gøy også... Vondtgøy!!!


Nå er det overstått! Vi er i mål alle mann. Det gule i midten av bildet er sekkene med tøyet vi la ned før start. Nå er tiden kommet for evalueringer. Noen er knallfornøyde, andre er skuffet, men slik er det nå alltid.









Olav V forteller Magne om løpet. Olav V sier at det var tungt, men at det var hans eminente teknikk som gjorde at han kom igjennom. Ifølge han selv hadde han de glatteste skiene i hele Liberec denne dagen. Ikke godt å si, men at han rant bra på glidtesten var det ingen tvil om.







Mandag morgen og vi pakker for å dra hjem. Leiligheten er klargjort, men gulvet er like glatt... Vi overnattet på hotell Pytlon eller hotell Pyton som Geir kalte det. Var nok ikke det beste hotellet i byen, men vi klager ikke.
Flere bilder har jeg ikke så jeg skal avslutte med en artig episode fra flyplassen i Praha. Jørgen Aukland står og småprater med meg og Knut Olaf. Magne kommer bort for å snakke litt han og. Magne spør hvordan det gikk og Jørgen blunker til Magne og svarer følgende: "Det gikk dårlig, gikk faktisk og fryktet at du hentet meg inn mot slutten" Gjett om kongen var fornøyd!!!







Ingen kommentarer: